NandoenMichel.reismee.nl

4 Dagen Treinen

Daar gaan we dan, op naar de langste treinreis die er is..

Spullen pakken en op weg naar het station, eenmaal aangekomen werd het al snel duidleijk dat het juiste spoor vinden al een expeditie op zich was. Alles maar dan ook echt alles stond in die russisch onleesbare taal. Gelukkig hadden we de tickets al, anders was het een extremere reis geworden. Met de tickets in ons hand liepen we naar de politie die daar als handhaving dienst doet. Met een hoop handen en voeten werk word ons duidelijk dat we moeten wachten tot onze trein nummer op het scherm verschijnt met het spoor. We konden in een grote ruimte wachten. Tijdens het wachten waren we benieuwd of we mede NEDERLANDSE reizigers zouden zien dus keek ik al die mensen even na ( voelen ze ook eens hoe het is om bekenen te worden..). Het werd ons al snel duidelijk dat het niet echt een gogo tours ala Oh Oh cerso trip zou worden maar meer een ohoh rolator.. de gemiddelde leeftijd zat namenlijk tegen de houdbaarheidsdata aan waar ook de gebruikelijke geuren bij horen( waar ik later op terug kom). Opeens zagen we ons spoor verschijnen en zijn we die kant op gegaan.

Daar stond die dan, de grote blauwrode rakker die ons het russische leven zou gaan laten zien, het was een mooi gezich zo'n semiouderwetse trein waar de houtskool flink te ruiken is, dit is echt heel mooi te zien. De totale treinlengte was ruim 3 honderd meter, wij zaten in coupe 3 ja inderdaad dat was 250 meter verder..
Bij de ingang stond een Provodnjik ons op te wachten, dit is een soort stewardess van de trein, hoewel de naam het zelfde is mag je niet denken aan een stewardess van bijv. klm , want ook echt alleen de naam is hetzelfde. Denk aan deze bij een echte leraares uit het jaar kruik. Ze was helemaal gekleed in origineel russische kledij van de spoorwegen. Zag er allemaal echt apart uit. Ze liet ons binnen en we gingen op zoek naar onze coupe. Het was een lang smal gangetje met aan de zijkant de 'kamers'.
Daar was onze coupe, 2 bij 2 en een stapelbed hoog, meer was het niet. We hebben eerst gegierd van het lachen. We slapen allebei boven, en onder ons zatten 2 vrouwelijke russen. In deze coupe verbleven we 4 dagen, beneden zou je kunnen zitten maar als degene die daar slaapt wil slapen of liggen ben je aangewezen om te eten en drinken OP je bed!! Meer is het niet. Je leeft 4 dagen lang op je bed van een breedte van 80 cm.
Nando vertelde me dat er een paar coupe's verder een nederlands stel verbleef, en zoals vaak deze reis....hij had gelijk. Heerlijk vonden we het om weer even nederlands te kunnen spreken. Ze stelde zich voor als vinc en anouk. Echter deze jongen leek sprkend op Joran vd Sloot dat we toch echt even 2 keer ( in zijn bagage en paspoort) moesten kijken om te geloven dat hij het niet was. Het spreekt voor zich dat we hem de gehele reis aanspraken als 'joran'. Het gesprekstof met onze kamergenoten was niet echt je van het, dus we besloten met onze nieuwe vrienden wat te gaan drinken in het restaurant gedeelte. Al snel werd hier duidelijk dat iedereen die geen rus is 4 x meer betaald dan een landgenoot. Zelfs de suikerklontjes die ik niet gebruik worden gerekend. Maar goed, VODKA !! denken we dan, niet dus!! Opvallend is dat er gewoon geen Vodka haast gedronken word maar dat iedereen hier aan het bier zit, ook goed vibd Nando als het maar russisch is.

De trein gaat van Moskou naar Vladiwostok, en om de paar uur stopt de trein tussen de 2 en 25 minuten. Hier kunnen er mensen uitgaan of instappen. Bij deze stops gaan wij er steeds even uit om te roken, benen strekken of wat te kopen van eten of drinken. Deze stations zijn een trekpleister voor kooplieden die graag eten en drinken willen verkopen aan de mensen in de trein. Het uitzicht is zo ontzettend adembenemend, dat is gewoon alleen te zien op foto's en niet te vertellen. Je rijdt een paar uur in dezelfde omgeving maar toch is alles anders. Je ziet daar echt de diepe bevolking van rusland, en wordt goed op defeiten gedrukt hoe goed wij het hebbenin nederland.
Je ziet de meest rotte uitziende hutjes en halfafgebouwde huizen. Wat helemaal mooi is dat je binnen een paar uur van zon opeens midden in de sneeuw zit en andersom. Bij het zien van de eerste sneeuwvlokken was onze vriend vd sloot door het dollen heen en stormde echt naar buiten om vervolgens de eerste sneeuwballen naar ons te gooien. Wat niet echt lukte want onze vrolijke vriendin de provodnjik kreeg die op dr schoen. We dachten nou dat word lopen voor Joran, maar ze kon er zo waar om lachen, en gooide er een terug naar Nando.

Wij de trein weer in, en bij de stop werden weer weer verrast met andere kamer genoten( we hadden er inmiddels al 6 gehad die zo saai waren dat we het niet vermelden) maar deze heren leken saai ( ik had natuurlijk me mening al klaar) maar dat was niet waar. De heren stelden zich voor, maar omdat de ene zich omkleden in een soort blauw operatie gewaad, en die ander vertelde ( met ons worden booek) dat hij electricien was, werden ze al snel door ons genoemd als de Chirug en de electricien. Deze heren waren heel gastvrij, de chirurg ging naar de bar, en de electricien bleef met ons in de coupe. Hij haalde de eerste fles cognac te voorschijn en toen was het hek van de wel bekende dam.... Het alcohol gehalte was 44%, sommige van jullie zullener om lachen, maar wie mij kent weet dat ik al dronken word van een beetje appelsap. Nando kan gelukkig wat meer hebben maar de combinatie bier en cognac is een echte slaapmuts. We nodigden Joran er bij uit en we hadden de grootste lol. Toen een ieder van ons nederlanders dacht nu is het letterlijk zat geweest, kwam hij met nog een fles. Toen hebben we onze eerste russisch gesproken NJET.
Na een paar uurtjes van slapen werden we wakker en kwam de chirurg terug uit de bar en compleet onder narcose, ook toen hebben we weer wat van de plaatselijke % geleerd en was de communicatie ineens super goed. Wisten jullie dat nando een ster in Russich spreken is? Vloeiend spreekt hij het opeens.
Helaas, de heren gaan er weer uit en wij gaan slapen, het is inmiddels al lang donker maar door de verschillende tijdzones zijn we de tijd compleet kwijt dus slapen we ook wanneer we het willen. Voor Michel was het een slaapreis.

Heerlijk vonden we het om de coupe even samen te hebben om even beneden te zitten, dit was voor korte duur want we werden alweer opgescheept met 2 andere russen. Weer had michel zijn mening klaar wat onterecht was, want deze heren waren er 2 van een groep bankiers die naar huis gingen. Hij sprak goed engels maar het eerste wat we roken was alcohol. Eenmaal in de coupe kwamen er nog 2 vrienden bij ( nogmaals het was een coupe van 2 bij 2) en kwamen de flessen bier uit alle tassen. Ze vonden het prachtig dat een 2 tal verdwaalde nederlanders zon trip maakte dus ook wij werden bedolven onder het Pieva. Nando lach te slapen, maar bij het opennen van de eerste dop werd hij wakker. Na het bier kwam dan toch de vodka en Nando sprak weer vloeiend zijn tweede taal. Het was zelfs zo dat hij bewapend met zijn woordenboek discussie voerde over de sovjet tijd. Tot diep in demiddag zaten we te lachen gieren brullen, althans voor ons was dat zo. De tijdzones waren weer zo dat het eigenlijk nacht was, waardoor NANDO 'bevriend' raakte net een buurvrouw die niet echt gecharmeerd was van zijn gesprekken in de nachtelijke uurtjes. Ze ging zelfs klagen bij onze stewardess, maar goed die hadden we inmiddels al zo ingepakt dat ze alles goed vond. Dit had als gevolg dat Nando de gehele reis achterom moest kijen voor zijn 'vriendin' want als ze een messeblok had gehad zou die nu in zijn rug zitten.

Eindelijk....de kroegtijgers gingen de trein uit en we hadden de coupe voor ons zelf....heerlijk!! na 4 uur stopten we en er kwam een vrouw met kind de trein in, nee zeiden we daar gaat onze rust en 'ruimte' in de coupe, maar ze liepen door. Toen gebeurden het....door dat en het late night vermaak van NAndo zijn we gestraft want er kwamen opeens 3 personen binnen van de tht data ver verlopen en met een LUCHT zeg niet normaal. Jammer dat er geen geur sensor op de foto's zitten. Ze pakten mijn slippers en bonjourde die weg, de stemming was toen al gemaakt! Daar gaan we weer, allebei naar ons bed. De laat ik het netjes zeggen, wat oudere vrouw had een geur bij alsof Levi 4 rotte eieren gegeten heeft en vervolgens een diepe bagger bagger bagger sloot in is gedoken om daarna in de rotte vis te rollen. Simone.... Levi stink echt niet hoor!!
Haar man had niet echt een armani luchtje op, dus we hadden al snel door dat de 8 uur dat we nog moesten voor we in Irkutsk zouden aan komen, het een ritje zou worden van raam open neus dicht. Als je dan denkt oke wij wilden met de TSE, wij wilden niet 1ste klasse ( onee dat was NANDO!!!!) wij vinden dit leuk dus wij moeten niet zeuren. Maar toen kwam de oudeheks met een kleedje en diverse russische tuppenwer met ....inderdaad..eten!! nou ja, eten de eieren waren groener dan groen, en er kwam een bak met diverse vlees en vis lees: vis, kat en hond. Nou Nando trok het niet meer en die sloot zich op in het rook hok, ik zat net aan me Noudless deed net alsof het me niks kon schelen maar toen ik zag hoe die vrouwen maneen banaantot zich nam, was ik in alle staten. Ik zal het hier niet noemen maar debanaan zat niet alleen in d'r mond, banaan eter als ik ben raak er nu nieteen meer aan!!. Slapen dacht ik dus, dekens over me heen in me slaapzak en met muts op, totdat ik opeen iets hoorde ik keek opzij naar recht en schrok mer rot de bewuste vrouw met carnavalsbril maat xxl ( waar jij Kim geld voor betaald in februari) keek me frontaal aan .. en mompelde wat terwijl ze nog na zat te genieten van dr 'heerlijke' eten ( dit duurt wat langer namenlijk ZONDER tanden) Ik had dus de keus of op de handremdrukken, uit de trein springen ( beetje koud) of de uren doorbrengen in dat heerlijke rook hok. U raadt het al..dat laatste.

Een uur van dete vorenpakken we onze spullen al en wachten we buiten de coupe omdat delucht niet meer verantwoord is om hierin te blijven wachten.
Eindelijk na vier dagen treinen zijn wein Itkutsk geariveerd en staat onze transfer te wachten,Ook Joran en Anouk (Inmiddels omgedoopt tot Anouschka) gaan metons mee in een russische VW Transporter voor een rit van 70 KM naar listvyanka waar we bij een plaatselijke familie zullen overnachten.

Na een dollemans rit van 1.10 uur, en een inmiddels slapendeen misselijke Michel(Het is namelijk de vraag wie of water ouder is ,de auto of onze rijbewijsloze chauffeur) arriveren we dan bij het Baikal meer.'Helaas' er is nogal wat fout gegaan en we overnachten niet bij de mensen Thuis en ook Vinz enAnoukzitten niet in het juiste Hotel. We zitten met z'n vieren in het baikal complex met een prachtig uitzicht.
Eindelijk een douche tot onze beschiking want we ruiken inmiddels naar Oemul een plaatselijke variant van gerookte makreel.
Na het douchen even een onbijtje genomen en daarna wat slapen.Als we wakker worden maken we een boswandeling langs het Baikal meer en vinden we een kroeg wat na drie dagen inmiddels onze stamkroeg is geworden.
De eerste dag in de kroeg kijken we op de menu kaart wat er zoal beschikbaar is ,Echter alles wat er op staat hebben ze niet 'Hamburger hebben we niet' Hotdog hebben we niet'
Na het derde plaatje houden we het voor gezien en gaan we een soort schaslick halen op de plaatselijke markt.We kunnen deze in de kroeg opeten geen probleem.

Na een half uur kom ik erachter dat er een Marktdame wel erg lang naar ons zit te kijken.Dus vrolijk kijken we terug, Ze begint te lachen dan schieten we bijna onder de bank van hetgieren want het blijkt dat zemaar drie tanden in het mondheeft.We worden al door iedereen bekeken maar dan zo ongeveer door de halve kroeg.
Na een uurtje houden we het voor gezien en gaan op de kamer nogmaals douchen en slapen.De volgende dag verkennen we een beetje de buurt en komen erachter dat het vol zit met agressieve honden.Ik hou het snel voor gezien en michel loopt nog wat verder,Na vijf minuten komt hij echter terug met een aardig wit gezicht er blijkt verderop een stefferd blijkbaar een soort pitbull te zitten die hem recht in de ogen keek.

En woest begon te blaffen en te grommen hij besluit toch maar om terug te gaan.
Ook blijken er veel wilde honden te zijn.
Zolas ik vanmorgen zelf had ervaren terwijl ik alleen even sigareten ga halen en niets vermoedend terug loop zie ik verderop hoe een scooter wordt aangevallen.Wat nu dacht ik ik loop rustig terug om mezelf niet als doelwit te maken. En nu er komt toevallig een jeep aanrijden en ik denk dat wordt liften.Ik steek mijn duim omhoog en de man stopt.
Met handen en voeten maak ik duidelijk waar ik heen moet en de man is zo vriendelijk om me te brengen (Opgelucht want dit zijn echt opgefokte beesten).

Om 1 uur worden we opgehaald om naar Irkutsk re rijden om daar zometeen de trein naar mogolie te pakken.
We zijn allebei wel klaar metrusland en kijken dan ook uit om naar mongolie te gaan.
We hopen vandaar uit weer een nieuw verhaal te schrijven maar internet en telefoon netwerken zijn hier al zeer beperkt.

Nog bedankt voor alle reacties!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gr Michel en Nando

kim

owowowow ik zou zo graag om een hoekje willen kijken zie t al helemaal voor me hahahahah veel plezier nog xx

trijs

Hahaha je bent toch wel ingeent tegen hondsdolheid of wat hahaha!
Veel plezier in mongolie,al heb ik t idee dat de mensen daar niet echt beter zullen ruiken als in rusland hahahha!
Veel plezier nog!!

Sophia

Nou Nou wat zal het jullie ego gestreeld hebben om
zoveel ,,sjans,, te hebben met die welriekende 3 tand figuren .Ben je niet over je nek gegaan Nando ,jou kenende brrrrrrr .
Leuk dit allemaal gelezen te hebben en er zijn toch wel erg spannende momenten geweest .Zo met die honden .
Op naar Mongolie ,ben benieuwd wanneer we wer wat horen .
groetjes voor jullie van Muty .

Claudia

Wat een leuke verhalen schrijven jullie zeg..
Ik zit het echt lachend en met veel plezier te lezen..
Joran vd Sloot, een heks, stinkende mensen... Dat verzin je toch niet...
Al die alcohol... En Nand die vloeiend Russisch spreekt... Hahaha moet je thuis ook eens doen op een verjaardag!!

Ik kijk alweer uit naar het volgende verslag.
Veel plezier nog en kijk uit!!

X Claudia.

Jan en Elly

Hallo Michel en Nando,
Ondanks zo`n kleine coupe maken jullie toch heel wat mee. We hopen toch ook wel dat jullie mensen ontmoeten waar je achteraf met wat meer plezier over zal schrijven. Veel plezier verder en we kijken belangstellend uit naar jullie volgende ervaringen.

Hannah

Wat een prachtig verhaal en dat van die banaan moet je maar eens precies uitleggen als je weer terugbent. Maar wel eerst 36 x onder de douche met groene zeep. Rinske ziet je aankomen vieze stinkerd!

ilona

echt wat een top verhaal zeg..kan niet wachten op het andere verhaal.

Simone

Wat heb ik gelachen om dit verhaal zeg...!
Echt weer heel leuk geschreven.

Kan niet wachten op het volgende verhaal.
Have fun!!!

XXjes

ylona

hoi mich en nando,

heb van simoon jullie site gekregen.
echt heel leuk geschreven!!
moest er echt om lachen!!

veel plezier!!

groetjes yloon frans en jayden

ton tieman

hoi michel en nando leuke reis he .gezelig hoor veel sucses veder

kim

yeahhhhhh vanavond weer een update nu al zin om weer te lezen hahahaha

Daniel Stevens

Zo Heren, wat een treinreis. Moet een vreemde 4 dagen zijn geweest vanwege de tijdzones zeg. Jullie geven een aardig beeld van Rusland. Leuk hoor ;)

Groetjes Daniel

P.s. Kijk uit naar de Mongolie ervaring.

Cindy

Wat leuk om te lezen dat jullie je zo vermaken.wordt alleen plaatsvervangend misselijk bahhhhh nou geniet nog maar ff xx

Peter en Wendy

Wat geweldig jongens.....en ook wat afzien..haha. Word naar de AA dinsdag ;) Top! Geniet nog lekker!! Dikke kus van ons 5jes

Sophia

Als Jullie dit lezen ,ga je bijna naar huis denk ik .
Heel goede terug vlucht en tot morgen .
Ben benieuwd hoe jullie alles hebben ervaren .
Spannend .

Toto morgen smak smak

hai lieverds

goede terug reis! wat is de tijd dat jullie ongv aan komen? nog 1 nachtje yeahhhhhh xxxxxxxxxxx