NandoenMichel.reismee.nl

TSE Moskou

Update (19-Oct-10)Moskou

Het is zover.. zondag ochtend 17 oktober half 7, Simone een paar dikke kussen geven,me mooie dochter heb ik lekker laten slapen, maar de avond er voor al lekker geknuffeld, naar Nando toe en op weg naar schiphol met onze prive chauffeur Johan..

Bij het inchecken krijgen we te horen dat er er plek is, dus we kunnen inchecken en onze veel te grote rugtassen op de bagageband leggen.
Bij de gate blijkt het bijzonder druk te zijn, dus vragen we ons toch wel af of we wel mee kunnen, dit is mooi wel zo. We krijgen te horen dat we 1ste klas plaatsen krijgen (iets wat ik stiekem gehoopt had). In het vliegtuig komen we nog een oude bekende tegen, de bekende Dick Advocaat. Dat is mooi want dan kan Nando zijn voetbalinzicht even goed bespreken met hem. Tijdens de vlucht krijgen we een heerlijke maaltijd waarna ik lekker de binnenkant van me ogen ga bekijken. Nando is druk in de weer met het nemen van hoekschoppen met onze vriend Dick(voor vrienden).
Na een kleine 3 uur vliegen arriveren we in Moskou. Al bij het lopen door de slurf wordt ons al vrij duidelijk dat het geen kortebroeken weer is. Het is gewoon letterlijk mosKOU. De douane formaliteiten zijn zo gebeurd en het wachten is op onze bagage. We hebben ons daar snel ontdaan van onze nette gladde uiterlijkheden ( we vlogen namenlijk in pak) en trokken wat makkelijks aan. Nu we in moskou zijn moeten we opzoek naar een hotel(we waren namenlijk een dag eerder dan gepland),

Omdat onze cursus russisch niet echt vollezalen trekt was het toch best zoeken welke kant we waar opmoeten.Eerst maar even een drankje doen dan( met gebaren taal). We zijn vervolgens op de trein gestapt naar moskou stad, dit was de eindhalte dus niet moeilijk te vinden. Daar aangekomen dachten we hotels genoeg, dus dat vinden we zo. alles behalve dat dus. Bij navraag waar er hotels zijn keken mensen ons aan alsof ze water zagen branden, engels krijgen ze waarschijnlijk hier niet op de scholen. Er is gewoon NIEMAND die engels spreekt of wilt spreken. Zelfs je beste vriend de politie niet. Volhouders zijn het wel want ze blijven je gewoon te woord staan in het russisch. Dan maar lopen, in de natte sneeuw en op zoek naar een bordje met het algemene woord HOTEL. Eindelijk daar is iets, bij het vragen of ze plek hebben kwamen ze met bedragen die kant noch wal raken. 300 voor een nachtje slapen( met iemand die ook nog snurkt) is toch wel de moeite waard even door te lopen in de sneeuw. We besluiten een taxi te nemen en aan de taxicauffeur te vragen wat en waar een hotel is voor een redelijke prijs.

Het is duidelijk.. na 6 km te hebben gereden, genaaid (zonder sex) te zijn door de taxichauffeur, hoop nieuwe russische scrabble woorden geleerd, zijn we er achter ..het bestaat niet!! Moskou is gewoon een vrij dure stad. We besluiten om naar het hotel te rijden waar we ook de volgende dag al voor geboekt hadden. Daar blijken ze nog plek zat te hebben, en na een goed onderhandel proces van Nando kregen we een goede prijs. Het hotel laat duidelijk zien waarom deze prijzen gehanteerd worden, echt super mooi en niets is te gek hier. We hebben de beveiliger hoofdpijn bezorgd, voor het beeld voor jullie: een chique hotel. veel mensen in paken en dan plotseling komen er twee personen binnen in truien en colletjes, dikke jassen, grote backpack rugzakken en mutsen op het hoofd. Die dacht natuurlijk die komen de weg vragen, en als het te lang duurt verzoek ik ze te gaan. Maar nee hoor, ze pakken een sleutel aan vragen de picolo om de bagage naar de kamer te brengen en ze gaan lekker onderuit in de stoel bij de bar zitten.
We zijn vervolgens naar de kamer gegaan, en daarna een duik genomen in het zwembad en jacuzzi. ja..dit bevalt wel.
Maandag 18 oktober,

Na een nacht lekker geslapen te hebben gaan we op pad, we zijn met de metro gegaan naar het welbekende Kremlin en rode plein. het staat hier nu sneller en makkelijker dan het was, want we moesten natuurlijk zoeken naar de juiste metro. Vragen dan maar zou je denken. Me moeder zou zeggen, je heb een hollandse mond dus.. Dat klopt alleen heb je daar hier niet echt veel aan, de mensen hier staan niet echt te wachten op toeristen die de weg vragen. Ze geven of geen antwoord of in het russisch, maar al zou ik het kunnen vertalen zou de vertaling vast niet vriendelijk zijn. Wat een onbeschofte Asociale mensen hier zeg. Maar goed, gelukkig hebben we nando nog onze rustheidzelve die het keer op keer blijft proberen vriendelijk te zijn, zodat we een russische student tegenkomen die engels spreekt. De juiste metro is gevonden. Nu nog uitzoeken waar we er uit moeten, het rode plein ja maar op de russische route kaart staat alles in het russisch en ook nog in de schijf en uitspreek taal. Helemaal niks van te snappen, dus maar weer de student vriendelijk aan kijken.

Daar zijn we dan, het Kremlin. Dit alles ziet er echt indrukwekkend uit, helemaal beveiligd overal jassen, bontmutsen met geweren en (vriendelijke) gezichten, maar echt fantastisch mooi. We zijn van de ene kathedraal in de andere gegaan. Het zonnetje begint te schijnen waardoor het minder koud voelt. Vervolgens zijn we naar het rode plein gegaan hetgene wat in mijn beleving het plaatje van Rusland is. De st Basil's cathedraal met de mooie gekleurde ballen is echt super mooi. Net de efteling.. Hier is duidelijk te zien hoe mooi alles hier gebouwd is. Bij het gedenkmonument van de tweede wereld oorlog waar nog bloemen liggen, vuur brandt en wachters staan wordt je toch wel even stil.

Ook het mausoleum van lenin is een zeer indrukwekkend gezicht. Het rode plein en kremlin is duidelijk een status waar de historie zeer levendig is. we zijn ook nog het russisch historisch museum in geweest, maar dat alles zou leuker zijn, als er bij de musea stukken in het engels zou staan welke historie er bij hoort. We hebben nu echt geen idee. We hebben nog wat gekeken hier en daar, gegeten en gedronken en zijn weer hotel waarts gegaan waar we lekker hebben gegeten en gezwommen. Vervolgens een wodka genomen ( is russisch . .) en naar bed gegaan.

Het is nu Dinsdag, we hebben net ontbeten en gaan vanavond de trein in, de transiberie express gaat beginnen.

Zodra we weer internet tegen komen houden we jullie weer op de hoogte

Groetjes Michel en Nando

trijs en kim

Haha we hebben hier gegierd om jullie verhaal we zien het al helemaal voor ons,nando die rustig blijft en mich die tegen het plafond aan vliegt van frustratie hahaha!heel veel plezier in de trein(zal ook wel een hilarisch verhaal opleveren) en pas goed op jullie zelf!!!
Dikke kus van ons!!

Ruben

Hoi Nando en Michel,

En ik maar denken dat de hotels in Groningen duur zijn.... Veel succes en plezier! Wel heel leuk dat jullie dit verslag doen en ik ben benieuwd naar de volgende avonturen!

Sophia

Zozo dat zijn dus de eerste indrukken van de nosdrofjus .
Heb je al een paar oorwarmers ?
Jullie zitten nu wel in de trein denk ik .
Het avontuur gaat beginnen ,denk erom ja is nee he?
en andersom .
Blij dat je, je jas toch mee hebt (knipoog)
gr Muty

Claudia (???????)

????????? ????????? Halllo

??? ??? ???? ? ??????

Jaja ik heb me goed voorbereid om jullie in het russisch te mailen... ;-)
Ik heb jullie verslag met veel plezier gelezen..
Wat zullen jullie nu al een lol hebben...
En dan vandaag de trein in.. Spannend hoor!!
Gelukkig begrijpen ze het woord Wodka wel daar..hahah...

Heel veel plezier nog, kijk uit en tot de volgende mail!

XClaudia.

Claudia

Ahhh hij herkent het russisch niet..
Jammer....Staan nu allemaal vraagtekens..

Ger

Nando & Michel,
De lang verwachte kop is eraf.
Mooi uitgebreid verhaal.
Als jij als hotelspecialist (code AL) al moeite hebt met het vinden van een hotel naar KLM begrippen wat heeft een leek dan te zoeken in MosKOU.
Nu maar zitvlees kweken in de trein(en) en op richting Beijing.
Geniet van elke seconde.
Ik blijf juliie volgen.
Groetjes,
Ger

simone

Wat heb je het leuk geschreven zeg...ik zie het al helemaal voor me jullie daar op straat.
Zijn er geen gewonden gevallen...?? hihi

Nu gaat het avontuur echt beginnen!
Ben erg benieuwd naar jullie volgende verhaal...!

Heel veel plezier!

Dikke knuffel
Simone en Brooklyn

Rob (Stip)

TIP: het enige woord wat alle russen weer doet lachen is "na zdorovje" je spreekt t uit zoals je t schrijft, probeer maar (neem wel een fles Vodka mee, of brandspiritus ook goed).
Jullie hebben al meer gedaan dan ik doe in 3 weken vakantie maar t klinkt goed en zolang zijn jullie niet in Moskou.
Mannuh heel veel plezier verder en natuurlijk blijf ik jullie volgen.
Groeten Rob

Cindy

Erg leuk verhaal tot snel!

rick en donna

Het avontuur is begonnen!!!
Leuk dat we jullie kunnen volgen we zijn benieuwd naar het vervolg ;-)
Heel veel plezier en geniet ervan.

Veel Liefs rick en don

john en lia

We hebben met veel plezier jullie verhaal gelezen en we zijn erg benieuwd naar het volgende verhaal!

We vinden het een hele stoere onderneeming van jullie!We kijken uit naar het volgende verhaal!!

Groetjes
Pa en Ma

Daniel Stevens

Zo heren, dat klinkt als een goed begin van jullie reis!!!Wat een andere wereld moet dat Rusland zijn zeg. Kijk uit naar jullie volgende verhaal.

Groeten Daniël

Richard

Geweldig verhaal mannen.

Las in de krant dat demonstraties weer voorzichtig worden toegestaan op het rode plein, toevallig dat jullie er net zijn geweest.

We blijven jullie volgen.

Groet Richard